EPC en Asbestattest (en/of elektrische keuring) aanvragen

Indien u een woning of een handelsruimte ouder dan 2001 wilt verkopen, dan is de kans groot dat u een EPC en asbestattest dient voor te leggen. Op deze pagina verneemt u hoe u ze beiden samen kan aanvragen, hoelang het verkrijgen van beide attesten duurt en de korting die u kan genieten indien de inspectie voor het EPC en asbestattest in eenzelfde plaatsbezoek kan worden afgerond.

EPC en Asbestattest aanvragen, hoe werkt dit ?

Het EPC en het asbestattest staan volledig los van elkaar. Ze worden beheerd door verschillende instanties (het VEKA voor het EPC en het OVAM voor het asbestattest) en de methodiek volgt een verschillend protocol.

Zo zal u merken dat voor eenzelfde woning het bouwjaar op het EPC vaak verschilt van dat op het asbestattest. Dit omdat het EPC werkt met het jaar van de aanvraag van de bouwvergunning. Het asbestattest werkt met het jaar dat de constructie werd afgewerkt, wat overeenkomt met het jaar in de kadastrale legger. Zo is er soms 2 tot 3 jaar verschil.

Zo worden ook het EPC en asbestattest meestal opgemaakt door verschillende deskundigen. Voor een EPC is dat een erkend energiedeskundige, voor het asbestattest hoort dat een gecertificeerd asbestdeskundige te zijn.

Wij zijn een team van deskundigen die zowel erkend energiedeskundige als gecertificeerd asbestdeskundige zijn en dus het EPC en asbestattest samen kunnen opmaken.

U hoeft dan ook slechts één afspraak te maken waarbij één deskundige langskomt om uw woning te inspecteren, metingen uit te voeren en foto’s te nemen. Hij zal de plannen opmaken en u communiceert voor beide attesten met dezelfde persoon.

Hoe lang duurt aan aanvraag voor een Asbestattest en EPC ?

Indien u bij ons een asbestattest en EPC zou aanvragen dan kan dat doorgaans binnen de 2 à 4 werkdagen na de inspectie al worden geleverd. Dit hangt grotendeels af of u stalen laat nemen of niet. Wenst u dat er geen stalen worden genomen dan ontvangt u het EPC en het asbestattest al 2 tot 3 werkdagen later. Indien er wel stalen worden genomen en dienen te worden onderzocht in een erkend labo dan komen daar 1-2 dagen bij.

Het begint met het invullen van het aanvraagformulier onderaan waarbij we met uw gegevens van het pand een vooronderzoek starten waarin duidelijk wordt of er wel een certificaat en attest, en zo ja welk(e) type(s), zijn vereist.

Binnen de 8 werkdaguren na ontvangst van uw gegevens delen we het resultaat mee en ontvangt u onze offerte voor de opmaak van de attesten. Na uw akkoord hierover bespreken we vervolgens een gepast tijdstip voor het plaatsbezoek. Dit kan doorgaans binnen de 2 á 3 werkdagen al.

U ontvangt dan ook meteen het asbestattest opdrachtformulier, opgesteld door het OVAM, met gedetailleerde informatie van wat u van een asbestdeskundige mag verwachten, en wat er van u als eigenaar wordt verwacht om een zo correct mogelijk asbestattest te kunnen bekomen. U ontvangt ook de EPC aanstiplijst, met een opsomming van documenten die u kunnen helpen tot een zo goed mogelijk EPC te komen.

Tijdens het plaatsbezoek inspecteren we uitvoerig alle ruimtes van de te inspecteren gebouwen en nemen we, mits uw goedkeuring, stalen van asbestverdachte materialen.

Terwijl we de resultaten van het labo afwachten werken we eerste het EPC af. Dit certificaat heeft u immers eerst nodig vóór de woning te koop wordt aangeboden (lees meer over de wetgeving op onze pagina’s over het ‘EPC attest en/of het asbestattest‘).

Eens de resultaten van het labo zijn gekend, vervolledigen we de inventaris en leveren we ook uw asbestattest af.

Heeft u ook een keuring van de elektrische installatie nodig, dan regelen we dat via een erkend controle-organisme, en trachten we ook die keuring met de onze te doen samenvallen. Zo wordt alles in 1 keer gedaan, extra handig indien u het te attesteren gebouw zelf niet bewoont. Ook dat attest bezorgen we dan rechtstreeks aan u. U hoeft verder niet met de keuringsdienst te communiceren. U betaalt dan ook nog een lagere prijs dan u als particulier zou kunnen bekomen. Dit kost ons namelijk weinig moeite en bespaart u tijd, energie en geld.

Wat is de prijs voor een EPC en asbestattest samen ?

Vraagt u via onderstaand offerteformulier beide attesten tegelijk aan, dan kan u een korting verkrijgen op de prijs voor het EPC en de prijs van het asbestattest. Dit omdat het plaatsbezoek door eenzelfde deskundige kan worden uitgevoerd. Er is dan slechts één verplaatsing nodig voor slechts één inspectie van het gebouw. Doordat dit zowel tijd als geld bespaart kunnen we u daarom een korting aanbieden. Onderstaande prijzen zijn voor wooneenheden en steeds inclusief BTW en kosten voor de OVAM, certificatie-instellingen, verplaatsing, enz, met een indicatie van de prijs met enkel de verplichte asbeststalen inbegrepen, of met onbeperkt aantal staalanalyses. De prijzen voor het asbestattest gemeenschappelijke delen bespreken we apart. Extra constructies, aparte ruimtes of complexe vormen kunnen een meerprijs met zich meebrengen die uiteraard vooraf wordt bepaald. Voor grotere gebouwen gelieve ons onderstaand formulier toe te zenden voor een offerte.

Studio / App

< 100 m²

485

(verplichte stalen)

510

(incl. alle stalen)

Appartement

< 250 m²

505

(verplichte stalen)

530

(incl. alle stalen)

Rijwoning

< 250 m²

570

(verplichte stalen)

625

(incl. alle stalen)

Halfopen

< 250 m²

585

(verplichte stalen)

640

(incl. alle stalen)

Open bebouwing

< 250 m²

600

(verplichte stalen)

655

(incl. alle stalen)

Lijst met erkende deskundigen :

Enkel een een erkend energiedeskundige en een gecertificeerd asbestdeskundige die aangesloten is bij een gecertificeerd bedrijf kan zowel een geldig EPC als een geldig asbestattest opmaken.

Voor meer informatie betreffende de erkenning van een erkend energiedeskundige en gecertificeerd asbestdeskundige verwijzen we naar die pagina’s.

EPC en Asbestattest (en/of keuring) aanvragen, formulier voor een vrijblijvende offerte :

U kan hier asbestattesten, EPC certificaten en/of keuringen voor de elektrische of aardgasinstallatie en een stookolietank aanvragen voor woningen en panden gelegen in de de regio’s Antwerpen, Gent (Mariakerke, Wondelgem, Drongen, Gentbrugge, Ledeberg, Oostakker, St.-Amandsberg, Zwijnaarde), Destelbergen, Melle, Merelbeke, Laarne, Wetteren, Lochristi, De Pinte, Sint-Martens Latem, Gavere, Nazareth, Deinze, Evergem en Lievegem, alsook de regio’s Kortrijk en Eeklo in West-Vlaanderen.

Ook een attest nodig van de elektriciteitskeuring, de stookolietank of aardgasinstallatie ? Ook dat regelen we voor u.

Een probleem bij de verzending van dit formulier? Stuur gerust uw aanvraag via ons contactformulier.

Bedankt voor uw aanvraag. 

We doen ons best om uw aanvraag binnen de 24 uur te beantwoorden.