Asbestattest bij Verkoop of Schenking - Verplichting (2025)
Een asbestattest, of languit een asbestinventarisattest, is een document dat het resultaat is van een asbestinventarisatie. Het biedt ondermeer een inzicht in de asbestveiligheid van een gebouw of gebouwdeel. Het doel van het attest is om de gezondheid van de bewoners en gebruikers van het gebouw te beschermen en de verspreiding van kankerverwekkende asbestvezels te voorkomen. De overheid wil er ook de omvang van asbestmaterialen in Vlaanderen in kaart brengen. Daarom geldt de verplichting voor een asbestattest bij verkoop, schenking of enige overdracht tussen ‘levenden’.
Op deze pagina verneemt u voor welke gebouwen zo een attest vereist is, wanneer het beschikbaar moet zijn en wie het asbestattest voor u kan en mag opmaken.
Voor welke gebouwen is een Asbestattest bij Verkoop of schenking verplicht ?
Alle ‘toegankelijke‘ constructies met ‘risicobouwjaar‘ én met een (gezamenlijke) grondoppervlakte groter dan 20 m² of deel uitmakend van een bouwkundig geheel dat groter is dan 20 m² (bijvoorbeeld een serie garageboxen) hebben een asbestattest nodig.
Met toegankelijke constructie bedoelt men een ruimte met een dak en een stahoogte van 175 cm.
Met risicobouwjaar wordt bedoeld een bouwjaar van 2000 of ouder, dus alles van vóór 2001. Hier is het jaar in de kadastrale legger (het kadaster) bepalend wat je kan vinden in je woningpas. Vind je dat niet terug dan kan het bouwjaar ook worden afgeleid van documenten gerelateerd aan de bouw of verbouwing waarbij men een aantal jaar zal bijtellen om tot het ‘afgewerkte’ bouwjaar te komen :
- Het jaar uit documenten na oplevering + 0 jaar = bouwjaar (facturen, EPB-verslagen, opleveringen)
- Documenten tijdens de werken + 1 jaar = bouwjaar (uitvoeringsplannen, onderdelen, lastenboeken, offertes)
- Documenten van net vóór de werken + 2 jaar = bouwjaar (goedkeuring vergunning)
- Documenten van ver vóór de werken + 3 jaar = bouwjaar (aanvraag vergunning)
Indien meerdere documenten uit verschillende fases van de bouw voorhanden zijn primeren de documenten uit de laatste fase.
Het kan zijn dat er meer dan één asbestattest is vereist. Want niet alle gebouwen of ruimtes kunnen zomaar in hetzelfde attest worden opgenomen.
Men spreekt hier van een ‘inspectiegebied’ waarvoor geldt dat er per inspectiegebied slechts 1 attest kan worden opgemaakt. Wat of hoe groot dat inspectiegebied is kan je bepalen in samenspraak met de asbestdeskundige, in achtneming van de volgende regels :
Voor elk inspectiegebied en bijgevolg elk asbestattest geldt :
- Maximaal 1 attest per (nieuwe) eigenaar.
- Maximaal 1 wooneenheid (dus bvb geen 2 appartementen samen)
- Maximaal 1 inspectielocatie (postadres)
- Enkel op eenzelfde perceel of verspreid over aangrenzende percelen. Ze horen elkaar werkelijk te raken dus niet gescheiden door andere percelen of bijvoorbeeld een openbare (water)weg.
Het gaat hier dus enkel om maximaal 1 wooneenheid per attest, andere gebouweenheden zoals winkels, kantoren, horeca, magazijnen mogen meermaals in eenzelfde attest worden opgenomen, apart, of samen met maximaal één wooneenheid.
Ook kan een asbestattest bij verkoop nooit constructies bevatten die niet deel uitmaken van de verkoop. Dus men mag aan de koper bijvoorbeeld geen attest geven van een volledig gebouw terwijl men slechts een gedeelte ervan verkoopt. Of van een appartement met een garagebox terwijl men enkel het appartement verkoopt.
Omgekeerd kan men wel een inspectiegebied vrijwillig opsplitsen in meerdere inspectiegebieden, bvb een appartement, een winkel en een kantoor. In dat geval is er, naast de asbestattesten voor elk van deze deelinspectiegebieden ook een asbestattest gemeenschappelijke delen vereist.
Wanneer is het asbestattest bij verkoop of schenking verplicht ?
Sinds 23 november 2022 moet bij een zogenaamde ‘overdracht tussen levenden‘ van gebouwen ouder dan 2001 een asbestattest worden opgemaakt. Het gaat hier dus niet enkel om een verkoop of schenking, maar ook over het louter overdragen van het vruchtgebruik, een erfpacht, een opstalrecht of een zakelijk recht van gebruik.
Er is dus geen asbestattest vereist bij een erfenis maar wel bij bvb een huwelijksinbreng als gevolg van een erfenis.
Wanneer moet het asbestattest bij verkoop / schenking verplicht aanwezig zijn ?
Het asbestattest moet beschikbaar zijn bij de ondertekening van de zogenaamde onderhandse akte, het eerste formeel akkoord voor de overdracht van het gebouw(deel) tussen koper en verkoper. In de praktijk zal de koper vaak om een asbestattest vragen voorafgaand aan de prijsonderhandeling.
Let op : Zonder een geldig asbestattest kan de verkoopovereenkomst eenzijdig door de verwerver worden geannuleerd !
Wat met de gemeenschappelijke delen van een gebouw ?
Voor de gemeenschappelijke delen van een (appartements)gebouw is een apart asbestattest nodig. Hierbij wordt een onderscheid gemaakt tussen gebouwen met eenheden van dezelfde eigenaar (‘gemeenschappelijk gebruikte delen’) en van verschillende eigenaars (‘gemene delen’).
We gaan hier dieper op in op onze pagina over het asbestattest gemeenschappelijke delen – prijs en verplichting.
Is een asbestattest bij verhuur verplicht ?
Neen. Een gebouw verhuren vereist geen asbestattest, het is enkel verplicht bij verkoop van een gebouw.
Verhuurt men echter een deel van een gebouw en zijn er gemeenschappelijke delen, dan zal naargelang het type eigenaar wel een asbestattest gemeenschappelijke delen verplicht zijn, en dient een kopie te worden overhandigd aan de huurders.
Hoe lang is een asbestattest geldig ?
Standaard is een asbestattest 10 jaar geldig. Echter bij hoog materiaalrisico’s of een onderzoeksberperking waardoor niet alle ruimtes voldoende konden worden geïnspecteerd, kan dit verkort worden tot slechts 5 jaar.
Wat staat er op een asbestattest ?
Het asbestattest bevat minstens:
- De gegevens ter identificatie van het gebouw(deel)
- Een overzicht van alle asbesthoudende en/of asbestverdachte materialen waarvoor (moet ik asbest verwijderen ?) een verwijderingsplicht geldt.
- Een risico-evaluatie van de asbesthoudende materialen.
- Een advies over dringende maatregelen die dienen genomen te worden om eventueel blootstellingsgevaar te voorkomen of in te perken.
- De geldigheidsduur, de datum, de samenvattende conclusie en de unieke code van het asbestattest.
Wie maakt het asbestattest op ?
Een asbestattest, vereist bij verkoop, is het resultaat van een asbestonderzoek in uw woning, en kan enkel worden opgemaakt door een gecertificeerd asbestdeskundige, een door de overheid erkend expert.
Meer details hierover lees je op https://www.vlaanderen.be/het-asbestattest
Vraag hier vrijblijvend een offerte voor een asbestattest (of EPC):
Een probleem bij de verzending van dit formulier? Stuur gerust uw aanvraag via ons contactformulier.